Bredband

Vår förening äger fastighetsnätet och köper anslutning genom leverantören Ownit. Föreningen har avtalat om en gruppanslutning för att få en förmånlig anslutningsavgift för medlemmarna, och bredband och avgift är obligatorisk för alla lägenheter.

Om du vill ansluta dig eller avsluta din inkoppling
Vill du ha information om vårt bredband kan du kontakta Vimpeln 16:s IT-grupp, mejladress finns till höger.

För aktivering av bredband och andra tjänster, följ instruktionen
Aktivering hos Ownit.

Koppla in en dator eller router till anslutningsdosan ovanför din entrédörr alternativt i bredbandsskåpet. Den utrustning du kopplar in till dosan ska vara inställd för att hämta ”Dynamisk IP-adress”. Routern behöver inte komma från Ownit.

Om du aktiverat bredbandet har du också ingått ett avtal med vår leverantör, och är därmed juridiskt ansvarig för hur ditt bredband används. Av det skälet är det viktigt att du säger upp ditt bredbandsabonnemang till vår leverantör om du flyttar från vår förening.

Krav för anslutning
Ett krav för anslutning är du har har ett aktivt och uppdaterat antivirusprogram i din dator. Om din dator sprider virus stängs din anslutning av. Om du dessutom har en aktiv brandvägg och ser till att uppdatera ditt operativsystem efter leverantörens rekommendationer får du en mer problemfri bredbandsanvändning.

Fakta
fiber till fastigheten och eget Ethernet-nät
upp till 1000 Mb i båda riktningar, beroende på din utrustning
en IP-adress per hushåll
10 e-postadresser, öppnas av dig hos www.ownit.se
100 Mb hemsidesutrymme
support från Ownits kundtjänst
tillgång till IP-telefoni och IP-tv mot extra avgift

Till Ownit , vår leverantör

Kabel-TV, analog och digital
Föreningen har ett kollektivavtal för analog/digital kabel-tv, vilket innebär att alla lägenheter har tillgång till ett basutbud som Telenor Kabel-tv levererar. Basutbudet ingår i avgiften till föreningen. Du kan även beställa ett utökat utbud av digital-/hd-tv hos Telenor. Ett sådant abonnemang betalar du själv.

Om du felanmäler kabel-tv och en utkallad tekniker hittar felet i din egen utrustning kan du få betala en avgift till Telenor.

Telenor kabel-tv
Kanallista analog/digital kabel-tv basutbud

Behov av bredbandssupport
Kontakta Ownit:s helpdesk. Du hittar öppettider och telefonnummer hos Ownit.

Tänk på att om det behövs hembesök för att lösa ditt behov kan det utgå en extra avgift om supportbehovet beror på problem i din egen utrustning, som dator eller program.


Föreslå ändringar av denna sida på gitlab